Valorization

Valorization, that is, making sure that research reaches a general audience and can make a difference in society, is a very important – and fun! – part of my job. For example, I regularly visit high schools to give lectures about (studying) language sciences, and I love giving lectures for lay audiences, giving interviews, and writing popular scientific contributions.


Media Appearences / Interviews

Heeft de Limburgse taal nog toekomst?, L1 Avondgasten, L1, 4, 6 and 10 November 2019.

Limburgse oren zijn gespitst op toon, NEMO Kennislink, 8 March, 2018.

In Limburg zingt de taal, De Limburger, leef! Gids voor het Goede Leven, 24 February 2018.

Limburger heeft gevoelig oor voor toon, NRC Handelsblad, 20 February 2018.

Limburgse tonen, Spijkers met Koppen, NPO Radio2 BNNVARA, 10 February 2018.

Limburgers hebben eigen taalsysteem, Ekdom in de Ochtend, NPO Radio 2, 31 January 2018.

Limburgers hebben een extra zintuig, L1 Avondgasten, L1, 30 January 2018.

Het Limburgs kent uniek toonsysteem: Door te ‘zingen’ tijdens het praten verandert de betekenis van een woord, de Volkskrant, 29 January 2018.

Wie Limburgs dialect spreekt, blinkt uit in toongevoeligheid, De Limburger, 24 January 2018.


Lectures

Hoe toongevoelig ís de Limburger nou eigenlijk? Invited lecture, annual conference of the VLDN (Vereniging voor Limburgse Dialect- en Naamkunde), Vaals, Netherlands, 24 November 2018.

Invited lecture, Veldeke Krink Remunj, Roermond, Netherlands, 27 September 2018.

De toongevoeligheid van Limburgers. Invited lecture, PAS (Pleasure, Arts and Science) Festival, Maastricht University, Maastricht, Netherlands, 7 September 2018.

Hoe Limburgers leren ‘zingen’. Taalonderzoek bij Limburgse baby’s, peuters en volwassenen. Invited lecture, 5VWO, Bouwens van der Boijecollege, Panningen, Netherlands, 12 January 2018.

Taalonderzoek met baby’s en peuters: Zo doe je dat. Public lecture at the first edition of the Child Language Festival ‘Kletskoppen’, Library ‘de Marienburg’, Nijmegen, Netherlands, 28 October 2017.

Learning language starts before baby’s first words. Winning pitch at the scientific pitch competition Radboud Talks, LUX Nijmegen, Netherlands, 21 March 2017.

Hoe Limburgse kindjes leren ‘zingen’. De verwerving van een lexicale tonen door Limburgse baby’s en peuters. Dynamiek van het Limburgs. Wetenschappelijke schakeringen en fundamenten. Maastricht University, Maastricht, Netherlands, 14 December 2016.

Aussprache 2.0. Guest lecture for 2 VWO on speech production and the phonetics/phonology of German pronunciation, Maaslandcollege, Oss, Netherlands, 24 June 2015.

De wondere wereld van taalwetenschap. Invited lecture for 3 VWO about the different research areas of linguistics and the importance of linguistic research, Maaslandcollege, Oss, Netherlands, 24 June 2015.

Taalwetenschap en taalverwervingsonderzoek. Invited lectures for 3VWO and 4VWO during the annual Alumni Day at Graaf Huyn College, Geleen, Netherlands, 13 March 2014.

Taalontwikkeling bij baby’s en peuters: Hoe onderzoek je dat?! Invited lecture within a 4VWO excellence module on language acquisition at the Bouwens van der Boijecollege, Panningen, Netherlands, 6 February 2014.

Aussprache 2.0. Guest lecture on the phonetics/phonology of German pronunciation at the Valuascollege, Venlo, Netherlands, 28 May 2013.

Waarom (en wanneer) Limburgse kindjes leren ‘zingen’ (en Nederlandse kindjes niet). Public lecture, Roermond City Library, Roermond, Netherlands, 24 January 2013.

MvD-RUTalks-153293 Scientific pitch competition Radboud Talks, March 2017 (see the video)


Workshops / symposia

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig: Luistervaardigheid onder de loep, Co-organiser, Pre-conference workshop preceding ISBPAC2020 (3rd International Symposium on Bilingual and L2 Processing in Adults and Children), Max Planck Institute for Psycholinguistics, Nijmegen, the Netherlands, 27 May 2020.

Das Potenzial von Kurzgeschichten im Deutschunterricht, Workshop for secondary school teachers of German as a foreign language, Docentendag Duits, Radboud University, Nijmegen, Netherlands, 14 November 2019.

Literatuur voor de klas. Organiser, symposium for scholars and high school teachers on literary reading education in secondary schools in the Netherlands, Radboud University, Nijmegen, Netherlands, 16 November 2018. For a review of the day, click here.

Aussprache 2.0. Wie man phonetische und phonologische Grundlagen für den Unterricht nutzbar machen kann. Workshop for German teachers, Dag van Taal, Kunsten en Cultuur, University of Groningen, Netherlands, 20 January 2017.


Writing

Ramachers, S. (2017). De toon is gezet. Verwerving en verwerking van lexicale toon in Oost-Limburgse dialecten. In P. Bakkes, P. Klein, & T. van de Wijngaard (eds.) Veldeke Jaarboek 2017 (pp. 45-58). Vereniging Veldeke Limburg.

Ramachers, S. (2017). Taalonderzoek in Roermond. De resultaten. Information brochure for Limburgian children and parents who participated in my PhD research, designed by the wonderful Iris Dellink.

Ramachers, S. (2015). Dialect + Nederlands: Do’s (en dont’s?) Blog of the month February, meertalig.nl. Meer weten? >>> In deze podcast over meertalig opvoeden van collega dr. Sharon Unsworth hoor je waarom het een goed idee is om je kind met Nederlands én Limburgs op te voeden.

Ramachers, S. (2014). Hoe Limburgse kindjes leren ‘zingen’. De verwerving van een lexicaal tooncontrast door Limburgse baby’s en peuters. In P. Bakkes, H. Sniekers, & T. van de Wijngaard (eds.) Veldeke Jaarboek 2014 (pp. 19-32). Vereniging Veldeke Limburg.


Other

Jurymember Nescioprijs (profielwerkstukprijs voor taal en cultuur), competition for high school students, Radboud University, Nijmegen, editions 2018-2019-2020.

Beroepenavond, speed-dating with professionals for high school students, Valuascollege, Venlo, Netherlands, editions 2018-2019-2020(canceled).

Profielwerkstukvoorlichting, workshop for upper secondary school students about doing research, Gymnasium Beekvliet, St. Michielsgestel, 5 February, 2019.

Co-founder of KLiK(Kennisnetwerk Literatuur in de Klas; “Knowledge Network Literature in the Classroom”), an association that brings together language-professionals in the Netherlands doing research on literature education. Our goals are, among other things, to organize symposia for secondary school teachers and other researchers who are interested in literature education. 2018.

Jurymember ‘Radboud in’to Stories: Make your research come alive’, presentation competition for scientists, 25th anniversary of Radboud in’to Languages, Concertgebouw de Vereeniging, Nijmegen, Netherlands, 30 November 2017.